Versailles

21.10-16.02

Versailles

1700-luvun parturi-kirurgit, Ludvig XIV:n kivulias fisteli, hovin aamurituaalit, myrkytysskandaali, artistokraattien hämmentävä vaippamuoti ja rakkaudella hoidettu appelsiinipuutarha yhdistyvät pyhän ja epäpyhän näyttämöfantasiaksi.

Aurinkokuningas Ludvig XIV:n hovin innoittama Versailles törmäyttää 1700-luvun eliitin ja nykypäivän ihmisen kokemus- ja arvomaailmat toisiinsa. Sinna Virtasen ja Jussi Sorjasen yhteisohjauksessa työryhmä sukeltaa Aurinkokuninkaan varjolla kohti oman yhteisönsä kipupisteitä. 

Versailles leikittelee historiallisilla lähteillä mielivaltaisesti.

Teos syntyy prosessilähtöisesti yhteistyössä muotisuunnittelija Janette Laakson, valosuunnittelija Jenni Pystysen, äänisuunnittelija Tatu Nenosen, sekä Viiruksen näyttelijäensemblen kanssa. Visuaalisesti runsaassa teoksessa uudelleenkuviteltu epookkipuvustus kohtaa kullan ja peilin hallitseman tilasuunnittelun.

Versailles on fantasia Aurinkokuninkaan aamupäivästä
Versailles on fantasia kivusta ja yksinäisyydestä 
Versailles on fantasia myrkyttäjien mustasta messusta 
Versailles on fantasia löyhkästä ja liejusta 
Versailles on fantasia jaetusta pakosta juoruilla
Versailles on fantasia yltäkylläisyydestä ja luovuttamisesta 
Versailles on fantasia yhteisöstä

Kuka on sisäinen hovihenkilösi? Tapa se.

Ensi-ilta 21.10.2022
Liput 31 / 26 / 17 €


Ohjaus ja dramaturgia Jussi Sorjanen ja Sinna Virtanen 

Lavastus- ja valosuunnittelu Jenni Pystynen 
Pukusuunnittelu Janette Laakso 
Äänisuunnittelu Tatu Nenonen 
Maskeeraussuunnittelu Ari Haapaniemi, Riikka Virtanen 

Näyttämöllä Maria Ahlroth, Martin Bahne, Iida Kuningas, Oskar Pöysti, Jessica Raita 

Kuva Perttu Saksa 
Grafiikka Otto Donner 

Kieli ruotsi, tekstitetään suomeksi ja englanniksi (linkki tekstitysohjeisiin)
Kesto noin 1,5 h
Sisältövaroitukset teatteriusvaa, kovia ääniä, tuoksuja ja pölyämätöntä heinäpellettiä. Lisätiedot: viirus@viirus.fi / 09 440 224 (arkisin 9-16).

LEHDISTÖKUVAT LÖYTYVÄT TÄÄLTÄ

Sinna Virtanens och Jussi Sorjanens Versailles är en underhållande helhet.

HBL

★★★★ – Teatteria kaikille aisteille

Helsingin Sanomat

Versailles på Viirus är en serie stiliga tablåer kring makt och underkastelse vid ”Solkungen” Ludvig XIV:s hov.

Svenska Yle

Versailles on hillittömyyttä, intensiivisyyttä ja addiktiota. Ylenmääräistä fantasiaa. Fyysistä ja henkistä ylensyöntiä – unohtamatta peräaukkokirurgiaa, josta siitäkin uhkasi tulla muotia.

Hanna Helavuori

Sinna Virtanen (s. 1987) valmistui 2015 maisteriksi Teatterikorkeakoulusta dramaturgian koulutusohjelmasta. Hän on valmistumisestaan asti toiminut taiteilijana sekä Suomessa että kansainvälisesti teatterin, esitystaiteen ja nykytaiteen piirissä, niin instituutiossa kuin vapaalla kentälläkin. Vuonna 2018 Virtanen palkittiin osana HONKASALO-NIEMI-VIRTANEN kollektiivia Kritiikin kannukset -palkinnolla joka annetaan tunnustuksena taiteellisesta läpimurrosta. Virtasta kiinnostaa tekijänä mm. eri medioiden ja materiaalisuuksien yhteen saattaminen, myötätunto sekä näyttämön läpikotainen ja ikuinen arvaamattomuus ja ihmeellisyys. Hänen edellinen teoksensa, piilotettua surua ja meriajokasniittyjä käsittelevä paikkalähtöinen Asphodel Meadows sai ensi-iltansa Hangö Teaterträff -festivaalilla 2022 ja oli ehdolla Antonia Prisetin saajaksi. Virtanen on toiminut vuoden 2022 alusta Labbet rf:n taiteellisena johtajana. 

Jussi Sorjanen (s. 1986) on Teatteri Viiruksen taiteellinen johtaja ja teatterinjohtaja. Sorjanen aloitti uransa 22-vuotiaana lahtelaisen Teatteri Vanhan Jukon taiteellisena johtajana, jossa tehtävässä hän vastaanotti näyttämötaiteen valtionpalkinnon vuonna 2013. Kajaanin kaupunginteatterin ohjaajana hän työskenteli vuosina 2016-2018, jonka jälkeen aloitti Viiruksessa vuonna 2018. Versailles on Sorjasen neljäs taiteellinen työ Viirukseen. Kiinnitysten ohella Sorjanen on tehnyt ohjausvierailuja mm. Viroon ja Ruotsiin. Ohjaajana ja dramaturgina Sorjanen on kiinnostunut voimakkaiden kontrastien ja keskenään ristiriitaisten elementtien yhteensaattamisesta, sekä teatterin yhteiskunnallisista ulottuvuuksista.

Valosuunnittelija Jenni Pystynen työskentelee valon kanssa monialaisesti mm. arkkitehtuurin, esittävän taiteen, installaation ja elokuvan konteksteissa. Pystynen on opiskellut valosuunnittelua Tampereen Ammattikorkeakoulussa ja Kungliga Tekniska Högskolanissa Tukholmassa. Hän on suunnitellut kansainvälisiä arkkitehtonisia projekteja, sekä skenografioita esittävälle taiteelle sekä Helsingissä, että Lontoossa. Tällä hetkellä Pystynen ohjaa ensimmäistä elokuvaansa valosaasteen vaikutuksesta kiiltomatoihin.  Valosuunnittelijana hän on kiinnostunut valon subliminaalisesta ulottuvuudesta, siitä kuinka valo ei määritä vain näkemäämme vaan vaikuttaa meihin myös biologisesti ja psykologisesti. Pystynen on kasvanut pohjoisen taivaan alla, jonka valo ja pimeys ovat hänen suurin inspiraation lähteensä. 

Janette Laakso on Taiteen kandidaatiksi Aalto-yliopistosta vuonna 2020 valmistunut vaatesuunittelija. Tällä hetkellä Laakso työskentelee Pariisilaisessa muotitalossa kaavoittajana ja tuotekehittelyn assistenttina. Laakson työ ammentaa muodin ja puvun historiasta, aina espanjan hovimuodin synnystä kahdeksankymmentäluvun voimapukeutumiseen. Hänen työlleen on ominaista yksityiskohtien huomioiminen, vaatteen pikkutarkan rakenteen suunnittelu ja vahvoilla silueteilla leikittely. Vahva tietämys vaatesuunnittelussa ja uskallus leikitellä materiaaleilla tekevät Laakson töistä visuaalisesti voimakkaita ja haastavat pukeutumiseen liittyviä konventioita. 

Äänisuunnittelija Tatu Nenosen töitä on nähty ja kuultu mm. Zodiakin, Mad Housen, Q-teatterin, Teatteri Takomon ja Kansallisteatterin näyttämöillä, sekä useissa paikkasidonnaisissa ja monitaiteellisissa esityksissä ja tapahtumissa. Nenosen suunnitteluissa ääni on fyysinen ja veistoksellinen elementti.

Sinna Virtanens och Jussi Sorjanens Versailles är en underhållande helhet.

HBL

★★★★ – Teatteria kaikille aisteille

Helsingin Sanomat

Versailles på Viirus är en serie stiliga tablåer kring makt och underkastelse vid ”Solkungen” Ludvig XIV:s hov.

Svenska Yle

Versailles on hillittömyyttä, intensiivisyyttä ja addiktiota. Ylenmääräistä fantasiaa. Fyysistä ja henkistä ylensyöntiä – unohtamatta peräaukkokirurgiaa, josta siitäkin uhkasi tulla muotia.

Hanna Helavuori

Luokkakantainen maku ja mauttomuus lyövät kättä tavan takaa tavalla josta kulttuurisosiologi Pierre Bourdieukin innostuisi.

Voima