Viirus GUEST kevät 2026

Porvariston melankolinen alamäki, poliittiset kehot ja alitajunnan maailmat teemoina Viirus GUEST-ohjelman keväässä

Kevään 2026 Viirus GUEST-ohjelma on julkaistu ja se on suoraan sanoen upea!


Kauden aloittaa räävitön näyttämöiloittelu Swedish Asshole, joka ivaa ja syväluotaa suomenruotsalaisuutta ilmiönä, olemisena ja tyylinä. Esitys kyseenalaistaa vallitsevaa valkoisuutta, ja kipuilee Suomen ja Ruotsin, idän ja lännen välimaastoissa. Esityksen henkilöhahmot kärsivät, niin alemmuuskompleksista kuin suuruudenhulluudesta, suomalaisuudesta ja ruotsalaisuudesta. Esitys saattaa aiheuttaa henkisen loukkaantumisen, mutta myös terveen itseironian tunteita suomenruotsalaisissa, valkoihoisissa, riikinruotsalaisissa, suomalaisissa ja tosi TV:n rakastajissa. 

Teoksen ohjaajina ja esiintyjinä toimivat suomalaisen ja suomenruotsalaisen näyttämötaiteen kuumat nuoret nimet Antonia Atarah, Johanna Karlberg ja Alen Nsambu.

Antonia Atarah, Johanna Karlberg, Alen Nsambu: Swedish Asshole


Työryhmä: Antonia Atarah, Johanna Karlberg, Alen Nsambu, Nicolas Leissi Rehn, Kristian Palmu, Mikko Salminen, Mirjam Yeboah, Even Minn, Marthe Nyvoll, Akademiska Sångföreningen
Esitykset: 4.-24.3.2026, lue lisää
Kuva: Marthe Nyvoll


Kauden kansainvälinen vierailu tulee tällä kertaa Ruotsista. Nuoren polven ohjaaja Olof Runsten tuo Viirukseen porvarillisuutta ja pikkusieluisuutta käsittelevän humoristisen goottikauhuteoksen Marthas hus. Teos perustuu löyhästi Rainer Werner Fassbinderin elokuvaan Martha (1974), sekä Cornell Woolrichin novelliin For the Rest of Her Life

Davidlynchmäisen estetiikan alta paljastuu terävä yhteiskuntakritiikki meidän aikamme konservatiivisia ja porvarillisia perhearvoja kohtaan. Loputon parisuhderakkauden, ydinperheen ja poliittiseen ilmapiiriin sopivan normatiivisuuden tavoittelu ajaa ihmiset eksistentiaalisen kriisiin ja tukahduttavaan tylsyyteen.Olof Runsten on ruotsalaisen nuoren sukupolven kiinnostavimpia ohjaajanimiä. Hänen töilleen tyypillistä on erityisesti visuaalisten ja tilallisten koreografioiden kanssa työskentely. Runstenin teoksia on nähty mm. Turteaternissa Tukholmassa, Göteborgin Folkteaternissa, Oslon Black Box Teaterisssa ja Tou Scenessä Norjan Stavangerissa. Tämä on Runstenin ensimmäinen Suomen vierailu.

Olof Runsten (SE): Marthas hus 


Työryhmä: Olof Runsten, Anna Ladegaard, Josephine Kylén Collins, Tove Dreiman, Christoffer Lloyd, Adde Andreas Huumonen, Frida Hamberg Stén, Dramageddon, Interim Kultur
Esitykset: 10.-11.4.2026, lue lisää
Kuva: Tove Dreiman


Tanssitaiteilija-koreografien Samuli Emeryn ja Jessica Piaseckin to be brutally honest sai ensi iltansa Zodiak – Uuden tanssin keskuksessa keväällä 2022. Taiteen tekemisen vapautta, ahdistusta ja iloa julistavasta loppuunmyydystä esityksestä tuli kevään puheenaihe. Huhtikuussa 2026  Emery ja Piasecki tuovat kauan odotetun teoksen 2.0 -version Viirukseen. Tällä kertaa teos ja sen taiteilijat aikovat ravistella porvarillista, keskiluokkaista, kapitalistista teatteri-instituutiota, esimerkiksi sellaista kuin Viirus, ja juhlia rakkaudella ja lämmöllä taiteilijan vapautta ja kapinahenkeä. Viirus odottaa innolla keskusteluja ja juhlia, joita teos tulee käynnistämään niin teatterin sisällä kuin taidekentällä yleensä. 

Jessica Piasecki, Samuli Emery: to be brutally honest 2.0

Työryhmä: Jessica Piasecki ja Samuli Emery, Nori Kin, Lea Lintula, Alsa Ojala, Antti Kemppainen, Zodiak – uuden tanssin keskus
Esitykset: 21.-29.4.2026, lue lisää
Kuva: Jussi Ulkuniemi


Toukokuun alussa saa Viiruksen Suuressa salissa ensi-iltansa iranilaistaustaisen, Suomessa asuvan ohjaaja Homa Shokrin ja työryhmän esitys Ashla: Underdogs. Teos kuvaa miten poliittinen ilmapiiri ja väkivalta vaikuttavat ihmiskehoon aiheuttaen sen lamaannuksen ja sisäänpäin kääntymisen. Sen teemat kytkeytyvät todellisiin tapahtumiin Lähi-Idässä, jossa järjestäytynyt sorto ja väkivalta normalisoidaan ja siitä tulee osa arkea. Teos tutkii, miten poliittinen ihmisruumis voi toimia vastarinnan ja tottelemattomuuden välineenä, sekä olla työkalu myös taiteessa ja näyttämöillä.

Homa Shokri ja työryhmä: Ashla: Underdogs

Työryhmä: Homa Shokri, Anni Kanerva Hernetkoski, Katinka Ebbe, Jekaterina Viltšenko, Noon MA, Sonjis Laine, Chen Nadler, Sointu Saraste, Shima Anjidani, Aliisa Kattelus
Esitykset: 5.-12.5.2026, lue lisää
Kuva: Shima Anjidani


Suvi Kemppainen esiinkutsuu Puija-teoksessaan näkymättömiä maailmoja ja kannustaa nostamaan alitajunnan ja fantasian vastavoimaksi rationaaliselle, normatiiviselle nyky-yhteiskunnalle. Puija on Kemppaisen lapsuuden mielikuvitusystävän nimi ja teoksessa antaudutaan lapsuuden todellisuuksiin, kehon muistiin ja luodaan toismaailmallisia kumppanuuksia. Sisäiset maailmat ja tiedostamaton materialisoituu näyttämölle lumoavassa, audiovisuaalisessa ja intensiivisessä esityksessä. 

Teos sai ensi-iltansa lokakuussa 2024 Ehkä-tuotannon Kutomo-nykytaidetilassa Turussa ja teos on Helsingin ensiesityksessä Viiruksessa. 

Suvi Kemppainen: Puija

Työryhmä: Suvi Kemppainen, Silja Tuovinen, Reetta Nummi, Mateus Manninen, Corinne Mustonen, Kiana Rezvani, Even Minn, Ehkä-tuotanto
Esitykset: 15-28.5.2026, lue lisää
Kuva: Satu Kemppainen


Vastikään päättynyt Viirus GUEST-ohjelman syyskausi oli niin taiteellisesti kuin yleisömäärältään menestys. Kauden esitykset keräsivät laaja-alaisen yleisön ja käynnistivät keskusteluja mm. ihmisen ja eläimen suhteesta ja kehonkuvan yksipuolisesta tulkinnasta näyttämöillä ja elokuvassa. Täyttöaste Viirus GUEST-ohjelmassa oli ennätykselliset 83%. Ohjelmistossa olivat Niina Hosiasluoman ja Herman Nybyn Fat Romeo & Juliet, Karolina Ginmanin, Rasmus Slätiksen, Joonas Leppäsen ja Fabian Nybergin Ex Ruina Floreat, Liisa Pentti+Con Mabel Revival ja Juha Valkeapään Ollaan eläimiksi!

Suuren kysynnän vuoksi Hosiasluoman ja Nybyn Fat Romeo & Juliet palaa ohjelmistoon lisäesityksin tammikuussa 2026. 

Lokakuussa päättynyt vuotuinen Viirus GUEST open call keräsi 94 ohjelmaehdotusta, joista noin kymmenen tullaan valitsemaan vuosien 2027 ja 2028 ohjelmistoon. Hakemuksia tuli niin Suomesta kuin muista Pohjoismaista, Baltiasta, sekä muualta Euroopasta. Hakemusten taiteellinen ajattelu ja laatu oli vaikuttava, mikä lupaa hyviä aikoja suomalaiselle esittävälle taiteelle!