Lehdistötiedote 7.4.2015

Kannanotto rasismia vastaan Viirus teatterissa vappuaattona 30.4.2015 klo 19-23

Viiruksen kannanotto on ohjelmaa täynnä oleva ilta, jossa kirjailijat, esittävät taiteilijat, toimittajat ja muusikot esiintyvät inhimillisyyden ja solidaarisuuden puolesta. Otamme kantaa yhteiskunnassa piilevää rasismia vastaan, koska koemme, että se vaikuttaa yhteiskuntakeskusteluun huolestuttavalla tavalla. Haluamme, että Suomi on maa, jossa ihmiset voivat elää samoilla ehdoilla, kieleen, ihonväriin, seksuaalisen suuntautumiseen tai uskontoon katsomatta.

Viime vaaleista lähtien monet puolueet ovat kalastaneet maahanmuuttokriittisiä ääniä turvallisuuden ja talouden nimissä. Olemme tottuneet retoriikkaan, joka joissakin tapauksissa on jopa aggressiivista maahanmuuttajia ja pakolaisia ja muita yhteiskunnan vähemmistöjä vastaan. Harvat reagoivat rasistisia kommentteja ja tekoja vastaan, koska ne ovat yleistyneet ja tulleet hyväksytyksi korkeammalla tasolla. Muuttaaksemme tilannetta emme ole tehneet riittävästi toimenpiteitä ja vuoden eduskuntavaaleissa maahanmuuttajien asemaa käsitellään aivan liian vähän. Haluamme vappuaattona puhua asioista niiden oikealla nimellä ja vappuaaton hengessä muistuttaa solidaarisuuden merkityksestä ja meidän vastuustamme kanssaihmisinä maailmassa, jossa monilla on hyvin paljon vaikeampaa kun meillä.

Illan aikana esiintyy mm.: toimittaja ja kirjailija Marianne Lydén, valokuvaaja Niklas Meltio, stand-up koomikko Ali Jahangiri, kirjailija Malin Kivelä, dokumenttielokuvantekijä ja näyttelijä Ghatfan Ghanoom, elokuvaohjaaja Naima Muhamod, näyttelijä ja tanssija Dennis Nylund, näyttelijät Christoffer Strandberg, Robert Kock ja Marika Parkkomäki, Klockriketeatern ja Eternal Erection, joka päättää illan juhlan merkeissä.
?
Punainen risti, Suomen pakolaisapu ja useat muut järjestöt ovat myös paikalla tiedottamassa toiminnastaan.
Tilaisuus alkaa klo 19 ja päättyy klo 23 jälkeen. Ilta päättyy juhliin live-musiikin ja tanssin merkeissä. Ruokaa ja juomaa myydään tauolla.

Ennakkoilmoittautumiset tapahtumaan sähköpostiosoitteeseen viirus@viirus.fi.
Osallistumismaksu: vapaavalintainen summa joka menee YK: n pakolaisjärjestö UNHCR:n toimintaan.

Sijainti: Teatteri Viirus, Meritullinkatu 33.

Lisää tietoa:
Hallinnollinen johtaja Matilda von Weissenberg, 050 911 59 88