Lehdistötiedote 6.3.2013

Teatteri Viirus lähtee kiertueelle uskoa käsittelevällä monologilla

Ensi-ilta 15.3.2013 Tulli- ja Pakkahuoneella, Katajanokanlaituri 5

Viiruksen esitys Tröst nostaa esille suuret kysymykset, ne joita kaikki jossain elämänvaiheessa pohtivat. Kevään kiertue-esitys Tröst on henkilökohtainen keskustelu uskosta ja epäilystä. Ihmisen suuremmuuden ja pienemmyyden tarkkailua ja pohdiskelua yksinäisyydestämme ja yhtenäisyydestämme. Kertomus kirkon identiteettikriisistä, yhteiskunnasta jossa olemme lakanneet keskustelemasta ja elämäntarkoituksen loppumattomasta tarpeesta. Kertomus epävarmuudesta ja lohdusta.
Tröst (suom. lohtu) on Akse Petterssonin ja Oskar Pöystin kirjoittama, Petterssonin ohjaama ja Pöystin esittämä.

– Näytelmä kertoo yrityksestä perustella olemassaoloa, sanoo ohjaaja Akse Pettersson. Miten voimme elää ilman vastauksia – vai voimmeko?

– Yksi syy näytelmän tekemiseen on henkilökohtainen prosessini Jumalan ja elämän tarkoituksen löytämisen kanssa, kertoo Oskar Pöysti joka on esityksessä yksin näyttämöllä. Olemme molemmat eksistentialistejä. Itse haen enemmän jumalallista selitysmallia ja Akse puolestaan toisenlaisia vastauksia.

Oskar Pöysti on näyttelijä ja Viiruksen m.a. taiteellinen johtaja. Akse Pettersson on ohjaaja ja Teatteri Takomon taiteellinen johtaja. Pettersson kuvailee itseään vapaa-ajattelija. Pöysti suhtautuu kaksijakoisesti Jumalan olemassaoloon. Molemmat on eksistentialisteja.
Pettersson ja Pöysti ovat yhdessä kirjoittaneet esityksen tekstin, lähtökohtanaan materiaali jonka he keräsivät syksyllä haastatteluista ja tapaamisista eri ikäryhmiin ja uskontokuntiin kuuluvien ihmisten kanssa. Esitys on Helsinki-trilogian toinen osa (Aurora Helsinki 2011 oli osa I), mutta voidaan hyvinkin nähdä itsenäisenä esityksenä. Esityksen voi tilata Viiruksen kautta, 09-440224 tai viirus@viirus.fi.

Tröst esitetään kiertueella Uudellamaalla ja Turunmaalla, ja tämän lisäksi monologi esitetään myös joitakin kertoja Viiruksessa huhtikuussa. Esityksen kohderyhmä on laaja ja se soveltuu niin nuorille kuin vanhemmille ja sekä uskossa oleville että epäileville ja niin maaseudun kuin kaupunkien asukkaille.

Esitykset:

Tulli- ja pakkahuone, Helsinki 14.3 (ennakko), 15.3 (ensi-ilta)

Viirus, Helsinki 2.4, Topeliussali, Sipoo 7.4, Viirus, Helsinki 8.4, Paraisten seurakuntatalo 9.4, Houtskarin seurakuntatalo10.4, Korppoon seurakuntatalo 11.4

Viirus, Helsinki 15.4, Karjaan kirjasto 17.4, Kultuuritalo Karelia, Tammisaari 8.5.

Lisätietoja:

Elin Westerlund, kiertuetuottaja 050 440 344 / elin.westerlund@viirus.fi