Lehdistötiedote 6.2.2013

Poliittisen teatterin uudet tuulahdukset rantautuvat Viirus & Klockriketeatern:
Oskuld miehittää Meritullinkatu 33:n ensi viikosta alkaen

Viiruksen ja Klockriketeaternin yhteistuotanto Dea Loherin (GER) Oskuld saa ensi-iltansa 15.2. Tämän päiväisessä lehdistötilaisuudessa ohjaaja Erik Söderblom kertoi Dea Loherin ainutlaatuisesta kyvystä analysoida eurooppalaista yhteiskuntaamme – analyysi löytyy tekstistä, rivien välistä, itse sisällöstä. Hän edustaa ns. ”uutta poliittista teatteria” joka ei ole puoluepoliittista tai äänekkäästi manifestoivaa vaan sen sijaan näytelmän dramaturgian kautta välittää viiltävää yhteiskuntakritiikkiä.

Dea Loher esittää kysymyksen miten se on mahdollista että Eurooppalaisessa yhteiskunnassa on niin paljon pahoinvointia, vaikka kaikki kuitenkin on suhteellisen hyvin? Hän dramatisoi kysymyksen sijoittamalla kaksi laitonta afrikkalaista maahanmuuttajaa näytelmän keskipisteeksi. Ne asiat jotka tapojen ja rutiinejen kautta on muuttunut näkymättömiksi hahmottuvat ulkopuolisen katsojan silmissä.

”Oskuld on kolmiuloitteinen malli meidän todellisuudestamme” sanoo ohjaaja Erik Söderblom.

Oskar Pöysti, Viiruksen taiteellinen johtaja ja Dan Henriksson, Klockriketeaternin johtaja, esittelivät ylpeänä yhteistyötä ”multiplot” -esityksen ympärillä. Esitys levittäytyy koko kiinteistöön Meritullinkatu 33: ssa. Teema ja näytelmä yhdisti teatterit, mutta myös taloudelliset realiteetit eli halu tehdä suurempi satsaus ja täten päätettiin yhdistää resurssit vaikuttivat päätökseen. Riippumatta yhteistyön taustoista molemmat teatterijohtajat totesivat yhteistyön olleen alusta asti antoisaa ja painoittivat että tämä on ensimmäinen kerta kun Klockriketeatern ja Viirus tekevät yhteistyötä kohta 20-vuotisen rinnakkaishistorian aikana ruotsinkielisinä valtakulttuurista etäisyyttä ottavina teattereina.

Myös Oskuld-esitys käsittelee ulkopuolisuutta; koko esitystä voidaan kutsua eräänlaiseksi ulkopuolisuuden kansallismuseoksi jossa yleisöä johdattaa kaksi opasta. Samalla tavalla kuin muissa museoissa yleisölle tarjotaan mahdollisuus audio-opastukseen suomeksi ja englanniksi. Yleisölle on ainoastaan 35 paikka esitystä kohden.

Esityksessä näyttelee: Maria Ahlroth, Ulla-Britt Boström, Niklas Groundstroem, Ragni Grönblom-Jolly, Pelle Heikkilä, Viktor Idman, Willehard Korander ja Jessica Raita. Tila- ja valosuunnittelusta suunnittelusta vastaa Kaisa Rasila ja Anna Pöllänen, Kristian Ekholm on suunnitellut esityksen äänimaailman ja Monika Hartl puvut.

Dea Loher (s.1964) on yksi saksalaisen nykydraaman merkittävimmistä nimistä. Hänet tunnetaan omanlaatuisistaan, runollisista näytelmistään ja ainutlaatuisista kuvauksistaan nykyajan Euroopasta. Hänen teoksia on käännetty 28 kielelle. Loher on vastaanottanut useita palkintoa ja kunnianosoitusta näytelmistään. Oskuld (Unschuld) on toinen Loherin näytelmistä joka esitetään suomessa.

Erik Söderblom (s.1958) Söderblom toimii Helsingin Juhlaviikkojen toiminnanjohtaja vuodesta 2009. Hän on ooppera- ja teatteriohjaaja ja on toiminut vararehtorina ja ruotsinkielisen laitoksen näyttelijätyön professorina Teatterikorkeakoulussa Helsingissä.

Lisätietoja:

Matilda Sundström, Hallinnollinen johtaja, 09-440225