Lehdistötiedote 19.12.2018

Julkaisuvapaa

Jussi Sorjanen ohjaa Viiruksessa syksyllä 2019: Dostojevskin Pelurit inspiraationa kantaesitykselle Roulettenburg – total entertainment forever

Jussi Sorjanen aloitti työnsä Viiruksen taiteellisena johtajana heinäkuussa 2018 ja tekee ohjausdebyyttinsä tulevan vuoden syyskuussa. Sorjasen ohjaama esitys Roulettenburg – total entertainment forever perustuu Fjodor Dostojevskin romaaniin Pelurit (1867).

– Raha, utopiat, addiktiot, eskapismi, itseinho, kohtuuton rakkaus ja järjetön toivo ovat sekä Pelureiden, että Roulettenburgin tärkeimpiä teemoja, sanoo Sorjanen.

Esityksen esteettisiä lähtökohtia ovat mm. Las Vegas, 1990-luku, Planet FunFun -huvipuisto.

– Ajassamme on muutama suuri teema. Niitä ovat ainakin tekoäly, ilmastonmuutos, tasa-arvo, pakolaisuus. Näitä kaikkia sitoo yhteen yksi asia, se on raha. Mietin jatkuvasti omaa suhdettani rahaan, sen arvoon minulle henkilökohtaisesti. Minusta on myös kiinnostavaa, miten raha määrittää vaikkapa ihmissuhteita ja sijoittumista sosiaaliselle arvoasteikolle. Puhumattakaan sen ylivoimaisesta vallasta eläin-, ihmis- ja kasvikunnan tulevaisuuteen.

– Kaikki arkielämän käytännölliset asiat kytkeytyvät rahan ympärille, mutta se hallitsee myös valtavaa osaa henkisestä kapasiteetistamme. Raha on nykyisin täysin sopimuksenvarainen ja keinotekoinen käsite. Raha ei ole sidottu fyysiseen kullan määrään vaan fiktioon. Näin on myös ruletin ja muiden uhkapelien laita. Ne perustuvat täysin ihmistenvälisiin sopimuksiin. Näiden sopimusten mukaan — mihin pieni kuula milloinkin asettuu tai minkänäköinen kortti tulee — yksilön rahan määrä saattaa radikaalisti nousta mutta todennäköisemmin laskea. Kasinot ovat suljettuja todellisuuksia, missä tapahtuneilla asioilla on kuitenkin vaikutus todelliseen, tai sanokaamme arkiseen maailmaan.

– Myös muut keinotekoiset, suljetut todellisuudet perustuvat sopimuksiin: kylpylät, ruotsinlaivat, hoplopit, joulu, huvipuistot ja teatteri. Niiden kontekstissa on lupa käyttäytyä toisella tavalla kuin arkena, todellisessa maailmassa. Niiden tarkoitus on eskapistinen, todellisuuspakoinen. Eskapistisesta yrityksestä huolimatta niissä tapahtuneilla asioilla ja tehdyillä teoilla on heijastevaikutus näiden suljettujen todellisuuksien ulkopuolelle.

– Tavoitteemme on luoda yksi tällainen eskapistinen keinotekoinen todellisuus Viiruksen teatterisaliin. Paikka nimeltä Roulettenburg. Meidän suljetun todellisuutemme mainoslause on ”total entertainment forever”. Taiteellinen ohjenuora teokselle tulee suoraan uhkapelin maailmasta: All in!

Alkuperäisromaani F.M. Dostojevski
Ohjaus ja sovitus Jussi Sorjanen
Näyttämöllä Martin Bahne, Petra Heinänen, Sue Lemström, Oskar Pöysti, Jessica Raita
Lavastus- ja videosuunnittelu Ville Seppänen