Haastattelu: Jonna Järnefelt ja Tiina Weckström
Hamlet All Inclusive -esityksen ensi-illan häämöttää parin kuukauden päässä (14.2.2020) joten on oivallinen aika haastatella kahta esityksessä vierailevaa näyttelijää Jonna Järnefeltiä ja Tiina Weckströmiä.
Molemmat ovat pitkän linja ammattilaisia ja suomalaisille tuttuja niin teatterista, televisiosta kuin elokuvistakin.
– Isäni oli näyttelijä, kuten oli myös hänen vanhempansa. Siten tutustuin teatterin maailmaan jo pienestä pitäen. Minulla oli rooleja kuunnelmissa ja mm. Svenska Teaternissa, kertoo vuonna 1999 työstään Tulennielijä -elokuvassa Jussi-patsaalla palkittu Weckström.
Helsingissä varttunut Weckström opiskeli näyttelijäksi Tampereen Yliopistossa ja uransa alussa hän työskenteli Tampereen Työväen Teatterissa.
Merikittävänä työnä tuolta ajalta hän mainitsee Elizan roolin musikaalissa My Fair Lady vuonna 1986.
– Ymmärsin silloin rakastavani musikaaleja ja genrestä onkin tullut yksi suosikeistani teatterissa.
Musikaalilla on ollut myöskin Espoossa varttuneen Jonna Järnefeltin uraan suuri vaikutus. Eräänlaisena merkkipaaluna taiteilijuudessaan hän pitää Helsingin Kaupunginteatterin musikaalia Next to Normal, jossa hän näytteli kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivää surevaa äitiä.
Järnefelt kuvailee tehtävää haastelliseksi roolin vaatiessa täydellistä heittäytymistä ja keskittymistä.
– Tajusin pärjääväni isoissa vaativissa tehtävissä. Kipukynnykseni ja itsevarmuuteni nousi tämän kokemuksen myötä.
Hän kuitenkin alleviivaa, ettei menneiden tuotantojen haikaileminen tunnu kovinkaan hedelmälliseltä vaan sanoo keskittyvänsä aina sataprosenttisesti käsillä olevaan työhön.
Tällä hetkellä Järnefeltin voi nähdä teatterissa Lilla Teaternin Äktenskapsgrejen -esityksessä jota esitetään tämän vuoden loppuun asti.
Vaikka sekä Weckström, että Järnefelt ova erittäin työllistettyjä elokuva- ja televisiotuotannoissa, he molemmat ovat yhtä mieltä siitä että työskentely teatterissa on usein palkitsevampi kokemus.
– Näyttelijällä on kuvausprosessissa hyvin vähän mahdollisuuksia vaikuttaa ja kontrolloida lopputulosta. Ottoja tehdään valtavasti ja leikkauspöydällä joku muu kuin näyttelijä sommittelee palapelistä mahdollisimman hyvän kokonaisuuden, Järnefelt avaa.
Järnefelt on monivuotisen uransa aikana vieraillut Viiruksessa kerran aikaisemmin, vuonna 2001. Silloin hän työskenteli Maarit Ruikan ohjauksessa Lars Norénin näytelmässä Blod.
Tiina Weckströmin edellinen vierailu Viiruksessa on tuoreemmassa muistissa, joskin hänen roolityönsä oli hieman eri mittakaavassa.
– Annoin ääneni yhdelle näyttelijälle Pipsa Longan Toinen Luonto -esityksessä keväällä 2019.
Sekä Järnefelt, että Weckström tuntevat Viiruksen omat näyttelijät entuudestaan eri yhteyksistä, mutta yhteistyö ohjaaja Jakob Öhrmanin kanssa on ensimmäinen molemmille.
– Odotan innolla työskentelyä tämän ryhmän kanssa ja juuri Viiruksessa. Olen varma että tulossa on jotain jännittävää, joka varmasti poikkeaa perinteisestä klassisesta draamasta, Järnefelt sanoo.
– Minulle jännittävin haaste liittyy varmaankin kieleen, koska en ole koskaan näytellyt isompaa roolia ruotsiksi, Weckström kertoo.
Hamlet All Inclusivea esitetään Viiruksessa 14.2-4.4.2019.
Jonna Järnefeltin ja Tiina Weckströmin lisäksi näyttämöllä nähdään myös Martin Bahne, Iida Kuningas, Oskar Pöysti, Jessica Raita ja Heikki Turppo, sekä Studentteaternin näyttelijöitä.
Lavastuksesta ja puvustuksesta vastaa Lasse Idman, valosuunnittelusta Ada Halonen ja äänisuunnittelusta Kristian Ekholm.