Viirus GUEST våren 2026
Borgerskapets melankoliska nedförsbacke, politiska kroppar och det undermedvetnas värld i Viirus GUEST våren 2026
Viirus GUEST-repertoaren för våren 2026 är publicerad och ärligt talat: den är fantastisk!
Säsongen börjar med en obscen glädjefest som är Swedish Asshole. Föreställningen driver med och utforskar finlandssvenskhet som fenomen, existens och stil. Den ifrågasätter den rådande vitheten och befinner sig smärtsamt mellan Sverige och Finland, i terrängen mellan väst och öst. Föreställningens karaktärer lider både av mindervärdeskomplex och storhetsvansinne, finländskhet och svenskhet. Föreställningen kanske orsakar sårade känslor, men också känslor av sund självironi bland finlandssvenskar, vita människor, rikssvenskar, finländare och reality-tv-älskare.
De som står på och av scenen är heta unga namn inom den finlandssvenska och finska teatern, till exempel Antonia Atarah, Johanna Karlberg och Alen Nsambu.

Antonia Atarah, Johanna Karlberg, Alen Nsambu: Swedish Asshole
Arbetsgrupp: Antonia Atarah, Johanna Karlberg, Alen Nsambu, Nicolas Leissi Rehn, Kristian Palmu, Mikko Salminen, Mirjam Yeboah, Even Minn, Marthe Nyvoll, Akademiska Sångföreningen
Föreställningar: 4-24.3.2026, läs mer
Foto: Marthe Nyvoll
Säsongens internationella GUEST-föreställningen kommer denna gång från Sverige. Olof Runsten, den unga generationens regissör, besöker oss med en humoristisk gothic horror-pjäs, Marthas hus. Föreställningen behandlar teman som borgerskap och trångsynthet, inspirerad av filmen Martha (1974) av Rainer Werner Fassbinder, och novellen For the Rest of Her Life av Cornell Woolrich. Estetiken för tankarna till David Lynch, och under ytan döljer sig en skarp samhällskritik mot vår tids konservativa och borgerliga familjevärderingar. Den oändliga jakten på tvåsam kärlek, kärnfamiljen och normativt beteende som passar in i det politiska klimatet driver människor in i en existentiell kris och kvävande tristess.
Olof Runsten är en av de mest intressanta regissörerna bland den yngre generationen i Sverige. Hans verk kännetecknas särskilt av hans användning av visuell och rumslig koreografi. Runstens verk har spelats på Turteatern i Stockholm, Folkteatern i Göteborg, Black Box Teater i Oslo och Tou Scene i Stavanger, Norge. Det här är första gången han besöker Finland.

Olof Runsten (SE): Marthas hus
Arbetsgrupp: Olof Runsten, Anna Ladegaard, Josephine Kylén Collins, Tove Dreiman, Christoffer Lloyd, Adde Andreas Huumonen, Frida Hamberg Stén, Dramageddon, Interim Kultur
Föreställningar: 10-11.4.2026, läs mer
Foto: Tove Dreiman
To be brutally honest, av danskonstnärerna och koreograferna Samuli Emery och Jessica Piasecki, hade premiär våren 2022 på Zodiak. Föreställningen hyllar friheten, ångesten och glädjen i att göra konst. Under spelperioden 2022 var föreställningen slutsåld och blev det hetaste diskussionsämnet i stan. Emery och Piasecki kommer med to be brutally honest 2.0 till Viirus i april 2026. Den här gången kommer konstnärerna att skaka strukturerna hos borgerliga, medelklassens kapitaliska teaterhus, som exempel Viirus. De firar konstnärens frihet och upprorsanda med värme och kärlek. Viirus väntar med iver på alla fester och diskussioner som verket kommer att inspirera både i huset och på scenkonstfältet.

Jessica Piasecki, Samuli Emery: to be brutally honest 2.0
Arbetsgrupp: Jessica Piasecki ja Samuli Emery, Nori Kin, Lea Lintula, Alsa Ojala, Antti Kemppainen, Zodiak – uuden tanssin keskus
Föreställningar: 21-29.4.2026, läs mer
Foto: Jussi Ulkuniemi
I början av maj får Ashla: Underdogs premiär i Viirus stora sal. Homa Shokri är en iransk regissör som är baserad i Finland och skapar föreställningen tillsammans med arbetsgruppen. Verket utforskar hur politiskt klimat och våld påverkar kroppen och får den att vända sig inåt och bli paralyserad. Föreställningens tema är inspirerad av verkliga händelser i Mellanöstern, där systematiskt förtryck och våld normaliserats som en del av vardagen. Verket skildrar den politiska människokroppen, hur den kan fungera som ett verktyg för motstånd och olydnad – och som ett verktyg för konsten och scenen.

Homa Shokri med arbetsgrupp: Ashla: Underdogs
Arbetsgrupp: Homa Shokri, Anni Kanerva Hernetkoski, Katinka Ebbe, Jekaterina Viltšenko, Noon MA, Sonjis Laine, Chen Nadler, Sointu Saraste, Shima Anjidani, Aliisa Kattelus
Föreställningar: 5-12.5.2026, läs mer
Illustration: Shima Anjidani
I sitt verk Puija frammanar Suvi Kemppainen osynliga världar. Hon uppmuntrar oss att lyfta fram det undermedvetna och vår fantasi som en motkraft till dagens rationella och normativa samhälle. Puija är namnet på låtsaskompisen som Kemppainen hade i sin barndom. I föreställningen får man överlämna sig till barndomens världar och kroppens minne, och skapa partnerskap som är utanför denna värld. Inre världar och det undermedvetna blir materia i denna fängslande, audiovisuella och intensiva föreställning. Verket hade premiär i oktober 2024 i Ehkä- produktionens Kutomo, ett utrymme för samtidskonst i Åbo. Föreställningarna på Viirus blir verkets första i Helsingfors.

Suvi Kemppainen: Puija
Arbetsgrupp: Suvi Kemppainen, Silja Tuovinen, Reetta Nummi, Mateus Manninen, Corinne Mustonen, Kiana Rezvani, Even Minn, Ehkä-tuotanto
Föreställningar: 15-28.5.2026, läs mer
Foto: Satu Kemppainen
Höstens Viirus GUEST- säsong har just tagit slut och den har varit en succé både konstnärligt och med publikantalet. Säsongens föreställningar lockade fram en bred publik som i sin tur väckte diskussioner om till exempel relationen mellan djur och människor och människokroppens trångsynta representation både på scen och film. Fyllningsgraden i Viirus GUEST- föreställningar har varit 83 %, vilket är ett nytt rekord! I repertoaren hade vi Fat Romeo & Juliet av Herman Nyby och Niina Hosiasluoma, Ex Ruina Floreat av Karolina Ginman, Rasmus Slätis, Joonas Leppänen och Fabian Nyberg, Mabel Revival av Liisa Pentti + Co, och Ollaan eläimiksi! av Juha Valkeapää.
På grund av den stora efterfrågan återkommer Nyby och Hosiasluomas Fat Romeo & Juliet med extra föreställningar i januari 2026.
Den årliga ansökan för Viirus GUEST tog slut i oktober och den här gången tog vi emot 94 förslag. Vi kommer att välja ungefär tio produktioner för repertoaren 2027-2028. Ansökningarna kom från Finland och andra nordiska länder, men också Baltikum samt överallt i Europa. Det kreativa tänkandet och kvalitén på ansökningarna var imponerande, vilket får de kommande åren inom den finländska scenkonsten att se lovande ut!