Versailles

21.10-09.12

Versailles

1700-talets barberarkirurger, Ludvig XIV:s smärtsamma fistel, hovets morgonritualer, aristokraternas förbryllande blöjmode och slottets vårdade apelsinträdgård möts i en teaterfantasi om det gudomliga och profana.

Versailles har inspirerats av hovet kring Solkungen Ludvig XIV och låter 1700-talselitens värderingar och upplevelser kollidera med vår samtid. I Jussi Sorjanens och Sinna Virtanens samregi speglar arbetsgruppen sina egna samhälleliga smärtpunkter i Solkungens gyllene prakt.

Versailles leker fritt med historiska källor.

Föreställningen formas i en arbetsprocess med modedesignern Janette Laakso, ljusdesignern Jenni Pystynen, ljuddesignern Tatu Nenonen och Viirus ensemble. I den visuellt överdådiga föreställningen möter fantasifullt återskapade dräktepoker en scenografi som domineras av speglar och guld.

Versailles är en fantasi om Solkungens förgyllda förmiddag
Versailles är en fantasi om smärta och ensamhet
Versailles är en fantasi om förgiftarnas mörka mässa
Versailles är en fantasi om stank och dynga
Versailles är en fantasi om vår besatthet av skvaller
Versailles är en fantasi om överflöd och om att avstå
Versailles är en fantasi om samfund

Vem är din inre Solkung? Döda den.

Premiär 21.10.2022
Biljetter 31 / 27 / 17


Regi och dramaturgi Jussi Sorjanen och Sinna Virtanen 

Scenografi och ljusdesign Jenni Pystynen 
Kostymdesign Janette Laakso 
Ljuddesign Tatu Nenonen 
Maskering och peruk Riikka Virtanen 

På Scenen Maria Ahlroth, Martin Bahne, Iida Kuningas, Oskar Pöysti, Jessica Raita 

Bild Perttu Saksa 
Grafik Otto Donner

Språk svenska

Sinna Virtanen (f. 1987) blev år 2015 magister vid Teaterhögskolans linje för dramaturgi. Sedan hon tog sin examen har hon arbetat som konstnär både i Finland och internationellt med teater, performanskonst och nutidskonst både i institutioner och på det fria fältet. År 2018 tilldelades Virtanen som en del av Honkasalo-Niemi-Virtanen-kollektivet Kritikens Spårrar -priset som erkännande för konstnärligt genombrott. Virtanen är bland annat intresserad av att föra samman olika former av media och material, empati och scenens fullständiga och eviga oförutsägbarhet och besynnerlighet. Hennes senaste verk Asphodel Meadows hade urpremiär på Hangö teaterträff 2022 och nominerades för Antoniapriset. Sedan början av 2022 har Virtanen fungerat som Labbet rf:s konstnärliga ledare.

Jussi Sorjanen (f. 1986) är Viirus konstnärliga ledare och teaterchef. Sorjanen påbörjade sin karriär som 22-åring som konstnärlig chef för Teatteri Vanha Juko i Lahtis, där han år 2013 tog emot statspriset för scenkonst som tilldelades teatern. Under 2016–2018 arbetade han som regissör för Kajaanin kaupunginteatteri och blev vald till Viirus konstnärliga ledare år 2018. Versailles är Sorjanen fjärde regiarbete på Viirus. Förutom de fasta anställningarna har Sorjanen gästregisserat i bland annat Estland och Sverige. Som regissör och dramaturg är Sorjanen intresserad av starka kontraster och att föra samman starkt motsägelsefulla element samt teatern samhälleliga dimensioner.

Ljusdesignern Jenni Pystynen arbetar mångsidigt med ljus bland annat i kontext av arkitektur, scenkonst, installationer och film. Pystynen har studerat ljusdesign vid Tammerfors yrkeshögskola och Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Hon har planerat internationella arkitektoniska projekt och scenografier för scenkonst i Helsingfors och London. För tillfället regisserar Pystynen sin första film som handlar om ljusföroreningens inverkan på lysmaskar. Som ljusdesigner är hon intresserad av subliminala dimensioner, alltså hur ljus inte bara påverkar det vi ser utan också på ett biologiskt och psykologiskt plan. Pystynen har växt upp under den himlen i de norra delarna av landet, vars ljus och mörker har inspirerat henne.

Janette Laakso har tagit sin kandidatexamen i kläddesignvid Aalto-universitet år 2020. För tillfället jobbar Laakso med mönsterdesign och som assistent för produktutveckling vid ett modehus i Paris. I sitt arbete hämtar Laakso inspiration i mode- och kostymhistoria – från födelsen av spanskt hovmode på 1800-talet till 1980-talets power dressing. Typiskt för hennes verk är hennes fokus på detaljer, noggrann planeringen av plaggets struktur och lek med starka siluetter. Den stora kunskapen i kläddesign och mod att leka med material som Laakso ger hennes verk visuell kraft och form som utmanar klädselkonventionerna.

Ljuddesignern Tatu Nenonens arbeten har bland annat setts på scenen av Zodiak, Mad House, Q-teatteri, Teatteri Takomo och Finlands nationalteater samt i många rumsbundna och tvärkonstnärliga föreställningar och evenemang. Ljudet blir i Nenonens ljuddesign ett fysiskt och formskönt element.