Fyra dagar av närhet

Pipsa Lonkas Fyra dagar av närhet är en posthumanistisk föreställning om måsar och människor.

Händelserna utspelar sig på ett hotell vid havet. Ett stim döda fiskar har sköljt upp på sandstranden intill. En flock måsar kretsar hungrigt runt i skyn. Hotellgästerna och fåglarna iakttar varandra men undviker kontakt.

Fyra dagar av närhet är en föreställning om att leva i samexistens med djur som varken är vilda eller tama. Om att leva i samexistens med mänskligheten som både ger och tar. Om människan och måsen som oskiljbara delar av samma ekosystem. Ett ekosystem som är varken helt naturligt eller konstgjort.

Föreställningen regisseras av Susanna Airaksinen som är en av de mest eftertraktade unga regissörerna just nu och känd för sitt friska scenspråk. Till hennes tidigare arbeten hör de prisade föreställningarna Neljäntienristeys (Åbo stadsteater, 2016), Jane Eyre (Åbo Svenska Teater, 2018), Everstinna (Helsingfors Stadsteater, 2019) och Niskavuoren nuori emäntä (Åbo Stadsteater, 2020). Airaksinen är styrelseordförande i det tvärkonstnärliga kollektivet Tredje Rummet.

Musiken komponeras av Markus Fagerudd, vars senaste arbete var den prisade föreställningen i det stora landskapet på Svenska Teatern i Helsingfors.

Pipsa Lonka är en av Finlands viktigaste skådespelsförfattare. Lonka har prisats flera gånger internationellt (bl.a. Prix Europa, Heidelberg Stückemarkt) och två gånger vunnit Lea-priset för bästa inhemska pjäs. Av dessa uruppfördes den senare (Den andra naturen, 2018) på Viirus.

Manus Pipsa Lonka
Regi Susanna Airaksinen
På scen Martin Bahne, Lidia Bäck, Joonas Heikkinen, Iida Kuningas och Jessica Raita

Musik Markus Fagerudd
Scenografi Vilma Mattila
Ljusdesign Eero Erkamo

Scenspråket är svenska med textning på finska och engelska.