Pressmeddelande 17.11.2020

FRITT FÖR PUBLICERING.

En mås står på ett fönsterbräde och ser mot en sandstrand med en människa som springer. Målning.

Bild: Otto Donner

Pipsa Lonkas nya pjäs är en vacker skildring av måsens och människans samexistens – urpremiär på teater Viirus 19.2.2021

Himlen är ljusblå och molnfri.
Måsarna är mestadels ljusa och skräniga.
Fiskarna är mestadels silvriga och hala.
Människorna är mestadels en aning rödbrusiga.

Vårens huvudproduktion på Viirus, Pipsa Lonkas nyskrivna pjäs Neljän päivän läheisyys i Sofia Aminoffs översättning Fyra dagar av närhet, får sin urpremiär den 19 februari 2021 i regi av Susanna Airaksinen.

Pjäsen är en vacker och rörande beskrivning av den samexistens som måsen och människan lever i. En samexistens som är fysiskt nära men samtidigt distanserad. Markus Fagerudds musik spelar en stor roll för att skapa starka och vackra scenbilder.

Pipsa Lonkas senaste pjäs, Den andra naturen, uruppfördes på Viirus 2018. Föreställningen fick stor nationell uppmärksamhet och med den vann Lonka sitt andra Lea- pris för bästa inhemska pjäs. Viirus konstnärliga ledare Jussi Sorjanen ser det som en som en stor ära för Viirus att än en gång få möjligheten att uruppföra Lonkas verk:

– Hon är en unik dramatiker som kan skapa en hisnande väv av stämningar och sinnebilder med endast några få ord. Det vore lätt att säga att det är en aktuell pjäs, men pjäsens känsla är fängslande i sin tidlöshet. Det känns fint att igen få uruppföra en text som är så banbrytande och unik som denna.

Lonkas nya pjäs fortsätter på samma tema som senast – förhållandet mellan människan och naturen – men med en ny infallsvinkel. Fyra dagar av närhet beskriver inte människans utnyttjande av naturen, utan människans och måsens samexistens i ett ekosystem som är varken helt naturligt eller konstgjort, ett ekosystem där måsen lärt sig att utnyttja närheten till människan. Pjäsen karaktäriseras av att det inte bara är den mänskliga infallsvinkeln som beaktas – det är inte bara människan som söker sin relation till måsen, utan också tvärtom. Lonka behandlar båda på ett jämbördigt sätt.

Susanna Airaksinens tidigare regier är bl.a föreställningarna Everstinna (Helsingin kaupunginteatteri, 2019) och Niskavuoren nuori emäntä (Turun kaupunginteatteri, 2020). Airaksinen säger att Lonkas pjäs är minimalistisk och luftig och ger åskådaren utrymme för egna observationer och tankar:

– På ett av våra möten frågade Pipsa om hon skapat en text som skyr teaterscenen. Jag svarade att det har hon gjort och att det är bra och intressant. Det är en pjäs som inte ger några färdiga tolkningar, utan låter åskådarens tankar vandra fritt, som på en konstutställning eller konsert.

Konsertupplevelsen stärks också av den stora roll som musiken har i föreställningen. Musiken komponeras av Markus Fagerudd. Hans senaste verk var den hyllade föreställningen I det stora landskapet på Svenska Teatern.

På scenen har vi Maria Ahlroth, Martin Bahne, Iida Kuningas och Jessica Raita från Viirus ensemble samt Lidia Bäck och Joonas Heikkinen som gästande skådespelare. Vilma Mattila står för scenografi och dräktdesign och Teemu Nurmelin för ljus- och videodesign.

Fyra dagar av närhet har utvecklats i Uuden näytelmän ohjelmas (UNO) processer och är den första UNO-stödda pjäsen som får sin urpremiär. UNO är ett program för författare och dramatiker med syftet att utveckla nya pjäser.

Fyra dagar av närhet har premiär den 19.2.2021 och spelas fram till 15.4.2021. Biljetter kan köpas på Lippu.fi eller från Viirus på viirus@viirus.fi eller 09 440 224. 

För intervjuförfrågningar och mer information, kontakta Viirus kommunikatör Elis Henell (elis.henell@viirus.fi, 050 444 0344).