Pressmeddelande 13.8.2019

Pressmeddelande 13.8.2019
Får publiceras genast 

Roulettenburg är Jussi Sorjanens regidebut på Viirus
öppen repetition och roulette under Konstens natt

Jussi Sorjanen är Viirus konstnärliga ledare sedan 2018.
Foto: Kimmo Metsäranta

Jussi Sorjanen utsågs till Viirus konstnärliga ledare för ett år sedan. Nu är det dags för hans första premiär på en svenskspråkig teater: Roulettenburg – total entertainment forever, en föreställning baserad på Fjodor Dostojevskijs Spelaren. Under Konstens natt 15.8 får publiken testa rouletten i scenografin, ta del av öppna repetitioner och diskutera med arbetsgruppen som skapar Roulettenburg

– Föreställningen behandlar pengars påverkan på vår självkänsla och vårt människovärde. Huvudkaraktären Alex vill ha kapital eftersom han vill “vara människa, inte slav”, som Dostojevskij skriver. Utöver pengar behandlas också ämnen som eskapism, underhållning, ensamhet och kosmos, säger Sorjanen. 

Dostojevskij skrev Spelaren på bara 26 dagar under stor ekonomisk press och romanens handling återspeglar också författarens eget spelberoende. Även för Sorjanen har det egna förhållandet till pengar varit centralt under arbetet med Roulettenburg. 

– Jag kommer på mig själv med att tänka alldeles för mycket på pengar. Mängden pengar påverkar hur jag ser på mig själv och avgör om jag förhåller mig hoppfullt eller desperat till framtiden. Kapitalismen försöker liksom förgifta min hjärna. Roulettenburg behandlar det här psyko- och metafysiska tillståndet som jag tror att majoriteten i dagens samhälle kämpar med. Jag tror på riktigt att det är viktigt att vi försöker behandla den tabu som förekommer kring ämnet pengar, varför inte just på en teaterscen.

Sorjanen beskriver föreställningen som ett “bisarrt eskapistiskt spektakel” och att den konstnärliga röda tråden följt begreppet “all in” och frasen “total entertainment forever” sedan start.  

– När vi överväger mellan två lösningar väljer vi slutligen alltid den som är mera “total entertainment forever”, berättar Sorjanen om processen.

Som motpol till casinostädernas pompa och ståt har arbetsgruppen ändå huvudsakligen använt sig av återvunnen scenografi, både från Viirus tidigare produktioner och andra teatrars uppsättningar.

Sue Lemström skådespelar i höstens premiär Roulettenburg.
Foto: Ilkka Saastamoinen

I föreställningen ser vi Oskar Pöysti, Jessica Raita, Martin Bahne, Petra Heinänen och Sue Lemström på scenen, Ville Seppänen står för scenografi och videoplanering, Erno Aaltonen för ljusplanering, Kasperi Laine för ljudplanering och Tuomas Lampinen är kostymkonsult. Premiär 14 september kl. 19:00. 

**
PRESS
: Välkomna till föreställningens öppna repetitioner under Konstens natt 15.8 kl. 18:30-19:30 eller under vår träff för lärare och andra intresserade 4.9 kl. 18:00-19:30. Anmälan om deltagande i repetitionerna 4.9 och förfrågningar om förhandsintervjuer riktas till [email protected] / 050 444 0344. 
**

Viirus program under Konstens natt hittas i sin helhet här.

Turnéföreställningar för yngre publik

Viirus och Ensemble Bulleribocks uppskattade turnéföreställning Berättelser 1-2-3-4 i regi av teaterns Oskar Pöysti gör comeback under hösten, men nu på finska som Kertomuksia 1-2-3-4. Föreställningen får finskspråkig premiär 5.10 och turnerar runt landet under hösten 2019 och våren 2020. På scenen syns fortsättningsvis Meri Anna Hulkkonen och Robert Kock och målgruppen är barn från 3 år.

Även klassrumsföreställningen Så sant! återvänder under hösten och turnerar i landets skolor under oktober och november 2019. I Så sant! undervisas skolelever i årskurserna 4-7 i viralt självförsvar och  skådespelarna Elisa Makarevitch och Ole Øwre uppmärksammar bland annat vad skillnaden mellan åsikt och fakta är, hur smygreklam fungerar, vad som kännetecknar ett klickbete och vad man ska tänka på när man själv söker information på nätet. Makarevitch står även för föreställningens idé, manus och regi. 

De som är unga i dag har alltid haft internet runt sig. De är skickliga på den tekniska biten men kan behöva öva sig på att stanna upp och fundera på om det som de tar till sig är rimligt eller inte, säger Makarevitch.

Viirus GUEST är idel urpremiärer

Sedan hösten 2017 har Viirus tagit emot mer än 25 gästspel och klubbar och även den här säsongen fylls GUEST-repertoaren med både nationell och internationell scenkonst av varierande slag. 

Först ut bland höstens gästspel är den audiovisuella föreställningen SCHREI vol. 3 av kollektivet SCHREI productions, som består av norska Viola Othilie Tømte, färöiska Mariann Hansen och svenska Klara Wenner Tångring. I arbetsgruppen ingår även scenograf Johanna Dahlbäck. I föreställningen tar den tabubelagda feminina ilskan uttryck på scenen och konstnärerna undersöker och ifrågasätter hur motsvarande känslor ofta uttrycks i samhället. SCHREI vol. 3 får urpremiär på Viirus 5.9 och framförs även 6-7.9. 

I september får också Liisa Pentti +Co:s nya soloverk Cloudbody – an ecology of dreams #1 urpremiär på Viirus. I dansföreställningen undersöker Liisa Pentti temat minnen, hur de formar oss genom livet och vilka kroppsliga förändringar som inträffar när vi stiger in i våra minnesbilder. Verket är en fortsättning på Liisa Penttis +Co:s duett The Body (2017) och verket har tagit inspiration från den tyske kompositören Max Richters album Memoryhouse. Cloudbody – an ecology of dreams #1 framförs på Viirus 20-29.9.

I oktober gästas teatern av det feministiska konstkollektivet Glitcher, grundat 2019 av skådespelarduon Josefine Fri och Emelie Zilliacus. Fri och Zilliacus framför The Porn Horror Musical på Viirus 16-25.10, vilket är Glitchers första produktion och föreställningens uruppförande. I pjäsen förenar och karnevaliserar skådespelarna genrerna pornografi och skräck, med alla sina klischéer, groteska närbilder och skrattretande stereotypiska framställningar av sexualitet.

Anna-Sofia Tuominen, Juho Uusitalo, Laura Mattila, Sofia Palillo och Nicolas ”Leissi” Rehn utexaminerades från Teaterhögskolan våren 2019 och gör nu profesionell debut på Viirus. På repertoaren står en verklig klassiker, Oidipus, som den här gången framförs helt utan text. Så vad kvarstår av en talpjäs, då orden försvinner? Kung Oidipus svåra öde förenas med den värld 2010-talets teateraktörer vuxit upp i, i skuggan av klimatförändringen, den sibiriska permafrostens smältvatten och jordens undergång. Stum Oidipus får premiär på Viirus 14.11. 

21-27.11 framför Jalostamo² i samarbete med Kotka stadsteater verket Ice Ice Baby på Viirus. I föreställningen förenar man konstformerna teater och film och skildrar på ett humoristiskt vis vilka konsekvenser klimatförändringen får på isbjörnar Fritz och Knuts vandring från syd mot nord. Dystopi möter idyll och öknen slår ut i blom efter sju års torka. Anna Lipponen står för manus och regi och på scenen står Ragnar Uustal och Anne Niilola medan Miika Muranen medverkar per film. 

I december bjuder GUEST-repertoaren på samtidsföreställningen och installationen Inter-Floral Mint Box, som utspelar sig i en mintgrön kub vilken fått sin konstnärliga inspiration av skogen. Föreställningen rör sig i gränslandet mellan bildkonst, installation och scenkonst och här får publiken stiga in i växtlighetens värld och för en stund glömma den egna identiteten. Konstnärerna Laura Marleena Halonen, Tom Lönnqvist, Marjut Maristo, Kristian Palmu och producent Riikka Thitz står bakom produktionen och föreställningen visas 7-15.12.2019 på Viirus.

GUEST-säsongen avslutas med föreställningen Projekt Dopamin – En lecture Performance som riktar sig till kvinnor (och andra icke-män). I föreläsningsföreställningen undersöker kollektivet Nameless, bestående av Lidia Bäck och Anna-Sofia Nylund, hur vi kan höja våra dopaminnivåer och vad en potentiell höjning innebär för individen och samhället. Enligt författaren Naomi Wolf kunde en optimal mäng dopamin i kvinnokroppen göra henne immun mot utomstående kontroll, manipulation och självdestruktiva beteenden. Tänk om nyckeln till att krossa patriarkatet ligger i förhöjd dopaminhalt? Föreställningens premiär äger rum på Viirus 18.12 och spelperioden fortsätter våren 2020.  

Teater för alla livsskeden och plånböcker

Våren 2019 lanserade Viirus både konceptet studerandefredagar som erbjuder personer med giltigt studiekort ännu förmånligare teaterbiljetter varje fredag, samt evenemanget Familjedag på Viirus, som bestod av scenkonst för både stora och små men också barnpassning av de yngsta. Under hösten fortsätter vi erbjuda studerande 10-euros teaterbiljetter till Roulettenburg – total entertainment forever varje fredagsföreställning och lördag 12.10 återvänder också familjedagskonceptet till teatern. Höstens familjedag består av föreställningen Roulettenburg för vuxna och ungdomar medan barn i åldern 5-8 år har möjlighet att delta i en dramaverkstad arrangerad av Föreningen för Drama och Teater, DOT. 

Mera om familjedagsprogrammet på Viirus webbplats inom augusti.