Intervju: Internationella barnboksdagen

I dag firar vi internationella barnboksdagen och det vill vi uppmärksamma genom att lyfta en av Viirus frilansande skådespelare, Meri Anna Hulkkonen, som har medverkat i flertalet produktioner baserade på just litteratur riktad till unga. Meri Anna har bland annat setts i föreställningarna Krakel Spektakel, Loranga, Masarin och Dartanjang, Lilla Anna och Långa Farbrorn, och nu senast i Viirus och Ensemble Bulleribocks samproduktion Berättelser 1-2-3-4 (2018), baserad på Eugène Ionescos barnböcker. Berättelser fortsätter också turnera redan i oktober 2019 – nu i finskspråkig tappning under namnet Kertomuksia 1-2-3-4. Längre ner i intervjun avslöjar vi även Viirus turnéproduktion för våren 2020, i vilken Meri Anna också skådespelar för en ung publik. Trevlig lässtund!

Foto: Janne Vasama

– Egentligen tycker jag inte om att kategorisera vissa verk eller föreställningar som just barnböcker eller -pjäser, utan för mig är det bara litteratur eller teater, för alla. Målgruppstänket är relevant inom marknadsföringen, medan jag själv gärna undviker att lägga den här typen av etiketter på konst, förklarar Meri Anna.

.

Meri Anna berättar att hon alltid har intresserat sig för berättelser och redan som barn och tonåring sysslade hon med isbalett och framförde flera traditionella sagor såsom Askungen, Snödrottningen och Jorden och Vingarna. Under några år då Meri Anna var bosatt utomlands fick barnlitteraturen mindre utrymme i hennes liv, men då hon själv blev förälder återupptäcktes intresset för genren.

– Utöver litteratur har även bildkonst alltid stått mig nära hjärtat och att själv teckna är viktigt för mig. I barnböcker sammanförs ju ofta de här två uttrycksformerna, fortsätter hon. Välskriven litteratur för unga ska utveckla läsarens tänkande, förtydliga och avdramatisera det svårbegripliga och ge fantasin möjlighet att flöda fritt.

Meri Anna konstaterar att hon skulle kunna lista minst hundra barnböcker hon gillar, men ett urval favoriter är ändå Stina Wirséns småbarnsboksserie Vem-böckerna (2005-2016), samtliga böcker av Inger och Lasse Sandberg, och i kategorin skönlitteratur ligger Barbro Lindgrens verk om Loranga (1969, 1970) Meri Anna varmt om hjärtat.  

– Jag tycker om den odisciplinerade vildsinthet som finns i både Loranga och i Christina Anderssons böcker om Jakob Dunderskägg (1969-1977). Jag ser fram emot att sätta upp och medverka i en produktion baserad på de här verken av Andersson på Skärgårdsteatern inkommande sommar.

Foto: Meri Anna Hulkkonen

För att Meri Anna ska vilja framföra ett litterärt verk på scenen krävs det förutom att boken är välskriven och intressant också att den väcker en stark passion och inspiration hos henne.

– Jag har lätt att förälska mig i välskrivna och vackert illustrerade berättelser, vilket i sin tur inspirerar till att leka vidare med, leva ut och dramatisera den världen.

Hon tillägger också att hon personligen inte har något större intresse av att göra teater baserad på romaner, även om de kan vara fantastiska böcker.

– Romanens värld och handling krymper på scenen eller filmduken, vilket gör att jag föredrar att arbeta med fragmentariska berättelser, där arbetsgruppen ges utrymme att leka med historien, hur den inleds och var den slutar.

Några verk som ingår i den här kategorin är Eugène Ionescos Berättelser-böcker, vilka uppstod spontant medan författaren hittade på fantasifulla sagor för sin dotter. Senare skrevs de ner och fick tillhörande illustrationer.

– Jag kunde inte låta bli att föreslå att vi skulle göra teater baserade på de här absurda sinnelandskapen, berättar Meri Anna.

Foto: Janne Vasama

I Berättelser 1-2-3-4 (urpremiär 10.4.2018) stod hon på scenen tillsammans med Robert Kock som också musicerade i föreställningen. Viirus egen Oskar Pöysti gjorde regidebut med pjäsen, Janne Vasama ansvarade för scenografi, kostym och ljus och Kristian Ekholm för ljudplaneringen. Josef Donner har verkat som föreställningens turnétekniker. 

Våren 2020 lägger Viirus upp ytterligare en turnéproduktion riktad till barn i åldern 6-10 år. Produktionen som görs i samarbete med Ensemble Bulleribock baserar sig på Jockum Nordströms prisbelönta verk om Sailor och Pekka. Med trotsig humor, några slarvigt slagna bluesackord och mycket berättarglädje ger vi oss ut på turné med en föreställning om hunden Pekka och hans vän sjömannen Sailor. I industriförorten i skuggan av den stora världen, där Sailor och Pekka bor, består livet av små vardagliga handlingar. Man går på marknaden, man hjälper Fru Jackson att tapetsera, man stannar upp och beundrar de stora lastfartygen. 

Källa: Rabén & Sjögren
Rättigheter: Rabén & Sjögren Agency, Norstedts

Sailor och Pekka-böckerna lämpar sig utmärkt för att framföra på scen, berättar Meri Anna ivrigt. Visst kommer vi att behöva arbeta ganska mycket med texterna och vissa scener kommer nog att bygga på helt nyskrivna inslag, men vi ser förstås också till att bevara och respektera verkens ursprungliga innehåll och känsla.

Meri Anna kommer själv att stå på scenen tillsammans med Robert Kock och Matti Raita. Föreställningen regisseras av Lidia Bäck, Oskar Pöysti står för dramaturgin, Janne Vasama för scenografi, kostym och rekvisita och Viirus tekniska chef Atte Pukero för tekniken. Föreställningens musik produceras av arbetsgruppen.  

– Musiken är en viktig del av pjäsen, konstaterar Meri Anna.

Det råder knappast något tvivel om att Meri Anna brinner för både barnlitteratur och -teater och avslutningsvis förtydligar hon ännu sin egen syn på vikten av, men också det fina i att spela för just en ung publik.  

– Teater är en viktig konstform som ska vara tillgänglig för alla, inklusive barn. I föreställningarna återspeglas samhället, de lyfter och konkretiserar historier ur olika världar, om livet och allt levande. Genom att samlas kring teaterföreställningar upplever vi och blir varse om saker hos oss själva, samtidigt som vi känner samhörighet. En ung publik är ofta extra uppriktig och transparent i sin respons för föreställningen och barns närvaro är stark och inställningen fördomsfri.

Boka föreställningarna

Kertomuksia 1-2-3-4 får finskspråkig urpremiär i oktober 2019 och kan nu bokas av turnékoordinatorerna Robin Reuter ([email protected]) och Veronica Aspelin ([email protected]). Mera information och trailer: www.viirus.fi/kertomuksia-1-2-3-4/

Föreställningen om Sailor och Pekka får urpremiär våren 2020. Preliminära turnébokningar riktas till ovannämnda kontaktuppgifter. Mera information finns snart på Viirus hemsida.