Pressmeddelande 16.8.2018

Viirus kickstartar hösten – Konstens natt,
amfiteaterns invigning och internationella gästspel inleder säsongen

Viirus kickstartar hösten under Konstens natt 23.8.2018 och firar samtidigt sitt första hela år på Busholmen. Viirus slår upp dörrarna på Medelhavsgatan 14 kl. 18:00 och erbjuder ett digert, avgiftsfritt program fram till kl. 22:00. Besökarna får se ett första smakprov ur höstens huvudproduktion Den Stora Elden i regi av Anders Carlsson (premiär 14.9), samt ta del av en diskussion med teaterns nya konstnärliga ledare Jussi Sorjanen. Därtill presenterar konstnärsgruppen City Mirage sin verksamhet och inviger kl. 21:00 teaterns utomhusscen amfiteatern, med performansen ”Dit vi inte ser”.

Utöver Viirus egna premiärer Den Stora Elden och konsertföreställningen Chelsea Hotel (premiär 5.10), består teaterhösten på Busholmen också av samarbeten och gästverksamhet. 5-8.9 gästas teatern av de unga scenkonstnärerna i den nordiska gruppen Bravo Toga, vars performans “The Doggy Style Project” har Finlandspremiär på Viirus. Bravo Toga ordnar därtill föreläsningar och workshopar med temana feminism, sexualisering och slut-shaming.

Viirus medverkar också i bostadsmässan Kaupunkielämää Jätkäsaaressa (sv. Stadsliv på Busholmen) 1-9.9 och välkomnar både mässbesökarna och andra intresserade att bekanta sig närmare med teatern.

Smakprov ur Den Stora Elden och diskussion med Jussi Sorjanen

Under Konstens natt ger Viirus ett första smakprov på höstens huvudproduktion Den Stora Elden av Roland Schimmelpfennig, som har Finlandspremiär på Viirus 14.9. Pjäsen bygger med hjälp av kamerateknik, ett miniatyrlandskap och en filmduk upp en sällan skådad scenografisk helhet, som åskådaren stundvis befinner sig inne i, stundvis betraktar från ovan. Under Konstens natt berättar pjäsens regissör Anders Carlsson också kort om arbetsprocessen bakom föreställningen.

Kl. 19:30 fortsätter programmet i Viirus Galleriet där besökarna får stifta närmare bekantskap med Jussi Sorjanen, som tillträdde som teaterns konstnärliga ledare i juli 2018. Jussi och Hanna Helavuori, verkställande direktör för Teaterinfo Finland, TINFO, diskuterar bland annat utopier och dystopier, Busholmens och Kajanas gemensamma nämnare, personalisering och politik, tudelning och polyfoni. Den tvåspråkiga diskussionen pågår i cirka 40 minuter och publiken får gärna delta i samtalet. I Viirus bar serveras samtidigt förfriskningar och biljettluckan är också öppen kl. 18:00-21:00. Besökarna kan köpa biljetter till Viirus egna produktioner Den Stora Elden och Chelsea Hotel enligt principen 2 biljetter till priset av 1.

Amfiteatern invigs genom audiovisuell performans

Under Konstens natt presenterar även gruppen City Mirage sin verksamhet i Viirus Galleriet med start kl. 20:20. Författaren Hannele Mikaela Taivassalo och konstnären Nina-Maria Oförsagd berättar om sitt arbete bakom verket ”Dit vi inte ser”, som består av improvisationer, video, ljud, musik, ord och performanser. “Dit vi inte ser” framförs därefter kl. 21:00 på Viirus utomhusscen amfiteatern, som officiellt invigs under Konstens natt. Föreställningen, som visualiserar urban europeisk stadskultur, består av live-musik, video, improvisationer samt ljud- och ordkonst. På scenen står Nina-Maria Oförsagd (FI), Per Viktor Hjalmarsson (SE), Petri Kuljuntausta (FI), Philip Holm (FI), Hannele Mikaela Taivassalo (FI) och Sergio Castrillón (COL). I den avgiftsfria föreställningen hörs både svenska och engelska.

Under Konstens natt serverar också Viirus grannrestaurang Skøgul alla evenemangsbesökare en trerätters middag till priset av 33 euro/person. Meny och kontaktuppgifter finns på hemsidan www.skogul.fi.

Mera information om Konstens natt på Viirus:
Mera information om City Mirages framträdande:

Urpremiär på Viirus av nordiska Bravo Toga

De nordiska scenkonstnärerna i kollektivet Bravo Toga kickar igång höstsäsongen för Viirus gästverksamhet, Viirus GUEST, 5.9. Bravo Togas föreställning “The Doggy Style Project” har Finlandspremiär på Viirus och i föreställningen, som visas 5.9 kl. 19:00 och 6.9 kl. 14:00 och 19:00, experimenterar man med olika radikala former av performativa element. I föreställningen dissekerar och hyllar de bilden av slampan genom en koreografisk och dramatisk förflyttning mellan sexuellt objekt, subjekt och kanske något tredje, och i pjäsen omfamnas ”hundstilens” tvetydiga symbolik.

Bravo Toga ordnar därtill evenemanget “Fabulös Föreläsningsfredag”, 7.9 kl. 18:00-22:30. Under fredagskvällen håller fyra talare anföranden på svenska, finska och engelska, som berör ämnena feminism, sexualisering och så kallad slut-shaming. Inledningsvis talar Hanna Etholén (ENG) under rubriken “Lessons from #MeToo: Why we must change consensual sex, too?” och därefter berättar Linda Forsell (SVE), regissör och konstnärliga ledare för scenkonstkollektivet PotatoPotato, om projektet “I den bästa av tjejvärldar”. Projektet går ut på att skapa feminina berättelser och konstnärliga val som motstånd i en patriarkal värld. Heta Huttunen (FIN), magister i bildkonstpedagogik från Aalto-universitetet, lyfter i sin tur ämnet “Visual feminism in 2010s Finland” och avslutningsvis talar den finländska skådespelaren Amanda Palo (FIN/ENG) om sin pjäs “Kilari”, i vilken hon behandlar temat sexuellt våld och vilken effekt det har på den mentala hälsan.

Bravo Toga avslutar sin vistelse på Viirus 8.9 genom avgiftsfria diskussioner och samtal kl. 12:00-15:00.

Mera information:

Viirus medverkar i bostadsmässa

Viirus medverkar i bostadsmässan Kaupunkielämää Jätkäsaaressa (sv. Stadsliv på Busholmen) 1-9.9.2018, som en av stadsdelens kulturaktörer. Lördag 1.9 slår Viirus upp dörrarna och erbjuder både evenemangsbesökarna och andra intresserade avgiftsfria guidningar på teatern.Guidningarna går på svenska och finska och ingen förhandsbokning behövs. Under guidningarna ges ett smakprov på hur livet på Viirus ser ut strax innan premiären för en större produktion och besökarna får ta en titt bakom kulisserna och se närmare på scenografin.

Lördag 1.9 och 8.9 är teaterns biljettkassa är öppen kl. 12:00-15:00 och alla mässbesökare får köpa förmånliga teaterbiljetter till Viirus egna produktioner Den Stora Elden och Chelsea Hotel. Biljettluckan är också öppen vardagar hela veckan kl. 9:00-17:00 (till kl. 18:00 på onsdag och torsdag), och samma biljetterbjudanden gäller även då.

I Viirus utrymme Galleriet pågår även en tävling 1-8.9, i vilken bostadsmässans besökare kan vinna fribiljetter till Den Stora Elden. I Galleriet kan man också från och med 1.9 bekanta sig närmare med den typ av miniatyrlandskap som kommer att ingå i Den Stora Eldens scenografi, och därtill visas videoklipp från Viirus produktioner. Måndag till fredag flyttar också Viirus personal sitt kontor temporärt till Galleriet, för att kunna svara på mässbesökarnas frågor om teatern.

Se evenemangets fullständiga program (endast på finska):